Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bývalý prostor ostravské Tančírny se v poslední době nebývale vzmohl. Nové jméno a nová promotérská skupina, která se tu zabydlela, si z klubu vystavěla zázemí, ve kterém dělá akce, jež byly v minulosti hlavně doménou Prahy. To je důvod, proč se Ostravané na ploše několika málo dní mohou setkat s takovými kapelami jako VADER a MAYHEM. Nezůstává ale jen u tutovek a velkých akcí, klub se snaží podporovat i turné kapel, které již na dálku zavánějí průšvihem. A to byl i případ pondělního večera. Dvě výtečné rockové kapely, jedna australská, druhá maďarská, a v publiku asi jen deset platících.
Na scénu se jako první derou GRAND MEXICAN WARLOCK z Budapešti. Kapela obtočená kolem Laciho Szabóa, někdejšího člena mnohem slavnějších maďarských rockerů THE IDORU, to rozjíždí naplno, i když se přes podiem krčí jen zmíněných deset lidí. Na počátku mě trochu zlobí nelítostně vytažená basa a jedna z kytar, která je naopak zcela potlačená, ale postupem zhruba hodinového setu se situace lepší.
GRAND MEXICAN WARLOCK se dají bez nadsázky považovat za progresivní rockovou kapelu, která má krom výtečných instrumentálních výkonů v popředí i opravdu parádně intonujícího zpěváka s potřebnou dávkou charisma. To, co jsem viděl a slyšel v Ostravě, byl sebevědomý set od kapely, která dokázala i pro pár jednotlivců zahrát naprosto plnohodnotný koncert na plný plyn. Domácí scéna by mohla jen závidět.
Kluci si dokáží výtečně pohrát s dynamikou skladeb, vše koření hammondkami a klavírem. Originální a energický mix starých rockových klasik, neoprogových inovátorů typu OCEANSIZE nebo i alternativních náladovek stylu RADIOHEAD. Krom několika nových skladeb zaznívá hlavně materiál z jejich dva a půl roku starého alba „Aeons“ a set před přídavkem končí klipovkou „We Disappear“.
Již od poloviny setu GRAND MEXICAN WARLOCK si nešlo nepovšimnout Juliana Schweitzera, hlavní persóny, kolem které se točí celá australská kapela GREENTHIEF. Nasadil si na sebe kytaru a hýbal se do rytmů skladeb talentovaných Maďarů. Již v době, kdy jsem si před koncertem o kapele zjišťoval informace, mě napadlo, že má velmi blízko k Brainu Molkovi z PLACEBO. Trochu blázen, který si při koncertě užívá drobně afektované pózování a feeling, jenž stejně jako u Molka vyznívá lehce čtyřprocentním způsobem. V hlase kombinuje řvaní, fňukavý melancholický recitál jakoby od Roberta Smitha z THE CURE i fistulí zpívané party, na které se velmi těžce zvyká.
Celý GREENTHIEF vlastně byli zajímavou sbírkou existencí. Bubeník jakoby vypadl z hlavní role filmu Legendy z Dogtownu, ošoupané růžové mrkváče, bílé tričko a pestrobarevný šátek, jímž měl stažené vlasy. Působilo to na mě tak, že tenhle mladý hipík, pokud právě nebubnuje, určitě brázdí východ Austrálie na skejtu. Basák byl naopak vysoký typ s gelem ve vlasech a kovbojskýma botama. Do toho principál Julian s čírem na hlavě, nasoukaný do o dvě čísla menší košilky, budící dojem, že je od pyžama.
Set byla rozhodně párty, kterou si Julian užil. Lidí v sále ubylo, takže přihlíželi asi tak čtyři stojící lidi, a byla to škoda. Tomu člověku, ať už působí sebepodivněji, se nedá upřít velká dávka hudebního srdce a nakažlivého charisma. Různorodost tělesa se promítala i do hudby. Náladový popík se co chvíli zvrhával do noiserockových erupcí a neposedné indie nezadržitelně ústilo do hutných obhroublých riffů, které Julian zahušťoval velmi solidní dávkou efektových krabiček a smyček.
Julian Schweitzer je rock’n’roll. Týpek, který prostě chce s kytarou na zádech objet svět. Je jedno, co tomu obětuje. Je mu jedno, kde bude spát a co bude jíst, hlavní je to, že se večer píchne do aparátu a odehraje to, co má na srdci. Bylo na něm velmi vidět, jak své hudbě věří. Dle mého, i kdyby koncertu přihlížel byť jediný člověk, neošulil by ho a narval by do vystoupení tolik energie, jako by hrál před vyprodanou halou. Respekt.
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.